Egészségügyi és szociális programok

Az Alapítvány irathagyatéka egyértelműen bizonyítja hogy a Magyar Soros Alapítvány rendkívül pozitív hatással volt a rendszerváltás idején erősen megroggyant magyar egészségügy megújítására, korszerűsítésére. Elsősorban emberközpontú szemlélete jelentett olyan újítást, amely fájóan hiányzik a mai „betegellátó rendszerből”. Nem állami, ideológiai, politikai, üzleti, rendszer-, orvos-, vagy intézményközpontú volt, hanem az ember, a beteg ember és az egészséges ember egyaránt, állt a fókuszában.

A Magyar Tudományos Akadémia-Soros Alapítvány Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) 1984-es indulásától kezdve támogatta a magyar egészségügyet. A korai időszakban a krónikus devizahiány miatt (is) leszakadó egészségügyben elsősorban korszerű diagnosztikai eszközökre volt szükség. Részlet az 1984–1985-ös Évkönyvből: „A Bizottság javasolta a [New York-i Soros] Alapítványnak, hogy a budapesti Orvostudományi Egyetem II. sz. Gyermekgyógyászati Klinikája számára vásároljon meg egy 80 ezer dollár értékű ultrahangos daganat-diagnosztizáló készüléket. A klinika kezeli a rosszindulatú daganatokban szenvedő magyarországi gyermekek mintegy 40 százalékát, de a diagnózist más intézmények végzik, és az emiatt keletkező időveszteség egyes esetekben végzetes lehet.” A berendezés dollárköltségét – mai értéken közel negyedmillió dollárt – a devizában szűkölködő Magyar Nemzeti Bank nem tudta biztosítani. Nehezítette a helyzetet, hogy akkoriban egy szocialista ország számára rendkívül bonyolult volt bármilyen nyugati technológia szabadpiaci beszerzése. Ezért úgynevezett „forintbefizetéses” konstrukcióban érkeztek Magyarországra az első orvosi műszerek, a Bizottság pedig vállalta a beszerzést tokkal-vonóval, ideértve a vásárlást, szállítást, beüzemelést, a majdani felhasználók számára szükséges képzéseket stb. Bár rossz üzletet kötött a hivatalos árfolyamon számolt forintbefizetésekkel, a Bizottság további nyertes pályázóknak forintban folyósíthatott támogatást.

Az Évkönyvekben minden pályázó neve, a pályázatok tárgya és a megítélt támogatás összege is megtalálható. Így például megtudhatjuk, hogy 1985-ben „a II. sz. Gyermekklinika […] 3500 dolláros juttatással olyan készülékhez jutott, amely (elsősorban a lélegzet hidrogéntartalmának megállapítása révén) gyermekkori abszorbciós betegségek diagnosztizálására szolgál”, vagy „a Központi Orvostudományi Kutató Intézet három kutatója 30 ezer dollár értékű juttatásban részesült egy spektrofotométer vásárlására, amelyre a vörösvérsejtek helyettesítésére alkalmas anyagok kikísérletezéséhez van szükség”, vagy „a Debreceni Orvostudományi Egyetem Biológiai Intézetének munkatársa 2500 dolláros juttatásban részesült az auto-immun betegségek kutatásához szükséges műszer megvásárlásához”.

Az addig elsősorban betegek gyógyítására, vagyis tűzoltásra berendezkedett egészségügyben a korszerű diagnosztikai- és laboreszközök megjelenése szemléletváltást hozott. Egy pécsi kórház pályázatából kiderül, hogy a prevenció előtérbe kerülése életeket mentett: „A Baranya megyei Központi Kórház munkatársa 4 ezer dollár értékben kapott támogatást felszerelés és laboratóriumi anyagok vásárlására. Programja a magzati velőcső-záródás kiszűrését célozza. Magyarországon évente 250–300 csecsemő születik ezzel a betegséggel.” 

Nemcsak a Nyugaton már rég használatos orvosi műszerekre volt szükség a magyar betegellátásban, hanem nyugati számítógépekre is. Aki emlékszik rá, az tudja, hogy ekkor még életben volt az úgynevezett CoCom-lista, az informatikai eszközök behozatala fölöttébb gyanús volt az embargó szigorú betartásában érdekelt nyugati kormányok számára. A számítógép egészségügyi kontextusban való használatának szükségességét viszont már ekkor felismerte a legkiszolgáltatottabbak országos érdekképviselete: „A Mozgássérültek Országos Egyesülete 800 ezer forintos támogatásban részesült számítógép vásárlásához. A gépet adattároláson és feldolgozáson kívül mozgássérültek szakmai rehabilitációjára is hasznosítják.”

Ahogy múltak az évek, úgy indultak el a magyar orvosok nyugati szakmai továbbképzésekre, konferenciákra, workshopokra, az orvosiműszer-program pedig ezzel egyidőben kiszélesedett.

A magyarországi egyetemi klinikákra (DOTE, POTE, SOTE, SZOTE) és az országos egészségügyi intézetekbe (Országos Kardiológiai Intézet, Országos Onkológiai Intézet, Országos Haematológiai és Vértranszfúziós Intézet, Országos Idegsebészeti Intézet) a Bizottság révén került 1986-ban és 1987-ben többek közt ultrahangos felső endoszkóp, háromdimenziós ultrahang, transcraniális doppler, HPLC-készülék, nyomelem analizátor, vérsejtszámláló automata, videóendoszkóp, trombocita-analizátor, aminosav-analizátor, urodinámiás vizsgálókészülék stb.

A pályázatok indoklásából újra meg újra kiderül, hogy a meglévő eszközök (már) nem voltak alkalmasak orvosi feladatok ellátására. A SOTE 1. sz. Női Klinikájának Perinatális Intenzív Centrumának pályázata beszédes: „a még üzemben lévő elöregedett Astrup [vérgáz-analizátor] készülékkel egyre nehezebb biztosítani a lélegeztetett újszülötteknél a vérgázérték ellenőrzését. A megfelelő minőségű gép hiányában az újszülöttek lélegeztetése megengedhetetlen módon »vakon« történik”. Sok vidéki kórház is bekapcsolódott a pályázásba: a Hajdú-Bihar megyei Tanács Kórház-Rendelőintézet „egy db. 1846. típusú [ultrahang-]berendezést kér beszerezni. Rendelkezésükre álló korszerűtlen gépen 1982 óta évi 15 000 vizsgálatot végeznek (75% szülészet, 25% nőgyógyászat)”. Egy másik, debreceni pályázat szerint „az agyi érbetegségek fájdalommentes és gyors szűrését tenné lehetővé az a speciális ultrahang készülék (EME TC2-64 B transcraniális Doppler), amellyel nemcsak Debrecen 200 ezer lakosát lehetne szűrni, de a módszer a környéken kb. 1 millió embert érintene. A pályázó Japánban sajátította el a vizsgáló módszert”. Az Országos Korányi TBC és Pulmológiai Intézet Légzési Intenzív Részlege  „őrzési és riasztási rendszert építene ki a meglévő gépek és monitorok rendszerbe foglalása útján”, míg a POTE Ortopédiai Klinikájának „szüksége lenne egy speciális videókészülékre (a jelenlegi optika helyett), hogy [az operátor] a műtéteknél mindkét kezét használhassa, mivel az optika az operátor egyik kezét leköti”.  

Az 1989-es rendszerváltás lehetővé tette a független, önálló Magyar Soros Alapítvány (Alapítvány) létrehozását. Az Alapítvány egészségügyi programjai fektették le olyan ellátási területek alapjait, mint az életvégi szakápolás vagy a stroke-ot követő beszédfejlesztés. Támogatásával mozgó emlőszűrő-állomások jutottak el a szolgáltatásban egyébként nem részesülő régiókba. Erőforrást biztosított a fogyatékossággal élők életkörülményeinek javításához mind bentlakásos állami intézmények, mind a kiscsoportos lakóforma támogatásával, és közvetlen anyagi segítséget nyújtott gyermekek Cochlea-implantációt (egy olyan műtéti eljárás, amely a súlyos halláskárosultak hallásjavítását szolgálja) követő rehabilitációjához. A Soros Alapítvány gyakorlatában kialakított – és bevált – megoldások hasznosságát mutatja, hogy az állami szabályozás rendre átvette őket. 

Idővel az Alapítvány stábja, és természetesen az egészségügyi programok kuratóriumainak és alkuratóriumainak a tagjai, pontos képet kaptak a magyar egészségügy állapotáról, helyzetéről, kilátásairól. Mindeközben az egészségügyi kormányzattal az 1990-es évek közepére olyan együttműködés alakult ki, hogy a Soros Alapítvány egy nagyszabású, úgynevezett Egészségügyi Rendszerfejlesztési programot indíthatott el.

A rendszerben gondolkodás lényege az volt, hogy immár nem csak tűzoltásra, hanem olyan, itthon újnak mondható területekre is kiterjedhetett a magyarországi Alapítvány úttörő tevékenysége, mint a megelőzés (szűrővizsgálatok, mozgó szűrőállomások, oktatás, felvilágosítás) vagy az egészségügyi menedzsmentszemlélet meghonosítása, az ártalomcsökkentés (szenvedélybetegek gondozása), a fogyatékossággal élők helyzetének javítása, az egészségügy jogi környezetének korszerűsítése (betegjogok kodifikálásának elérése, ideértve a végstádiumban lévő betegek jogát az emberhez méltó halálhoz), az egészségbiztosító „befogadókészségének” javítása (pl. a Hospice-program vagy az emlőrák-szűrés finanszírozásának jogszabályba foglalásának elérése), egészségügyi „mintarégiók” létrehozása stb.

Mindezek mellett tovább működtek a különböző ösztöndíjprogramok, amelyek révén magyar orvosok, ápolók, egészségügyi menedzserek százai jártak Soros-ösztöndíjjal belföldi és külföldi konferenciákon, vettek részt egyetemi képzéseken és továbbképzéseken, végeztek szakmai gyakorlatot, vagy sajátították el egy-egy speciális műszernek vagy gyógymódnak az alkalmazását külföldön, például az akkoriban méltán híres Salzburg-szemináriumokon. Orvostanhallgatók ezrei jutottak friss szakirodalomhoz egyetemeik könyvtári beszerzései és internetes szaklap-előfizetései révén. Alapvető orvostudományi művek szakfordítása valósult meg a Soros Alapítvány támogatásával, ideértve a megelőzéssel, az addig tabunak számító függőségekkel vagy a fiatalok szexuális egészségével és felvilágosításával kapcsolatos szakirodalmat, tankönyveket, tájékoztatókat.  

Az Alapítvány egészségügyi programjainak erős szociális aspektusa is volt. Az akkor még létező szakminisztériummal együttműködve – amelyet egy időben Egészségügyi és Népjóléti (!) Minisztériumnak hívtak – olyan programokat bonyolított le, amelyeknek ma már a neve is idegennek hangzik: a Hajléktalanok TBC-szűrése nevű program keretében a rendszerváltást követően robbanásszerűen megugrott számú hajléktalanok megelőző szűrését szervezte meg az Alapítvány, egyrészt, hogy az akár halálos kimenetelű fertőzéseket kiszűrje, másrészt hogy elejét vegye a kór további terjedésének. A Magyar Máltai Szeretetszolgálattal kötött együttműködés részeként rászorulók ezreinek gyógyszervásárlását és egyéb támogatását finanszírozta; a Roma egészségügyi program révén a felvilágosítás, megelőzés és gyógyítás reményét vitte az úgynevezett hátrányos helyzetű roma közösségeknek. A Segítség a segítőknek (angolul: Help to help) nevű program az egészségügyön messze túlmutató célt tűzött ki, és ért el: a segítő civil szféra létrehozását és megerősödését.

A szociális, egészségügyi és foglalkoztatási szervezetek aktív támogatásával és munkájuk koordinálásával a Soros Alapítvány jelentősen javította a hátrányos helyzetűek helyzetét, miközben a szolidaritás és a felelősségvállalás elterjedésében, valamint a függőségi viszonyok és a kiszolgáltatottság felszámolásában is eredményeket ért el. A tömegesen alakuló önsegélyező és érdekképviseleti szervezetek révén a fogyatékkal élők, idősek, betegek, nyugdíjasok, hátrányos anyagi helyzetűek tízezrei kaptak reményt egy jobb életre a Soros Alapítványtól.     

Az Alapítvány irathagyatéka egyértelműen bizonyítja hogy a Magyar Soros Alapítvány rendkívül pozitív hatással volt a rendszerváltás idején erősen megroggyant magyar egészségügy megújítására, korszerűsítésére. Elsősorban emberközpontú szemlélete jelentett olyan újítást, amely fájóan hiányzik a mai „betegellátó rendszerből”. Nem állami, ideológiai, politikai, üzleti, rendszer-, orvos-, vagy intézményközpontú volt, hanem az ember, a beteg ember és az egészséges ember egyaránt, állt a fókuszában. Ennek a szemléletnek az elvetése hozta később magával a krónikus alulfinanszírozottságot, a magánszolgáltatók térnyerését az egyébként kötelező állami egészségbiztosítási rendszeren belül, az esélyegyenlőtlenséget az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben, az orvosok és a kórházi, rendelői szakszemélyzet exodusát, az orvosok úgynevezett „röghoz kötését” és az egészségügyeknek a „Belügy” szintjére való lefokozását.   

Megítélt támogatások (Egészségügyi és szociális programok)

Éves hivatalos USD árfolyam (átlag)
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken
Dollárban megítélt támogatás
 
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához
 
Forintban megítélt támogatás
 
 
Megítélt támogatások összege forintosítva
 
 
Időszak
(HUF)
(USD)
(HUF)
USD átváltva HUF-ra
(HUF)
(%)
(HUF)
A kifizetések 2024-es reálértékét a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett hazai fogyasztói árindex segítségével számoltuk ki, a főcsoportok összesített árindexeit arányosítva a 2024-es szinthez. Az egyes évekre vonatkozó százalékos arányszámokat tettük közzé ebben az oszlopban. Ezek az arányszámok azt mutatják, hogy az egyes években a fogyasztói árszint hány százaléka volt a 2024. évi szintnek. Az egyes években kifizetett összegek mai értékét tehát úgy kapjuk meg, hogy az adott évben kifizetett összeget elosztjuk az adott évre vonatkozó arányszámmal. Például: az 1990-re vonatkozó arányszám (5.00) azt mutatja, hogy a fogyasztói árszint 1990-ben 5%-a volt a 2024. évinek. Vagyis, ami 2024-ben 100 Ft-ba került, azt 1990-ben 5 Ft-ért lehetett volna megvenni. Tehát a fenti példában már említett, 1990-ben kifizetett 499 177 446,20 Ft elosztva az adott évre vonatkozó arányszámmal, vagyis 5%-kal (avagy 0,05-tel) 9 983 548 924 Ft-os 2024-es árszintre hozott reálértéket eredményez.
A könnyebb értelmezhetőséget segítendő az összegeket 2024-es reálértéken is megadtuk. Ezek a számok találhatók ebben az oszlopban, azt mutatva, hogy az adott évben megítélt támogatás mekkora összegnek felelt volna meg 2024-ben. Például: 1990-ben a Soros Alapítvány összesen közel 500 millió forinttal támogatott magyar pályázókat. 1990 óta azonban a forint vásárlóértéke jelentősen csökkent; az akkor kifizetett 500 millió forint mai értéken valójában közel 10 milliárd forintnak felel meg. Ezt az értéket mutatja ezen oszlop.
Az Alapítvány forintban és dollárban is támogatott pályázatokat. Az egyszerűség és értelmezhetőség kedvéért a dollárban kifizetett összegeket forintra váltottuk a vonatkozó éves hivatalos árfolyamon (1990-ig Magyarországon többes árfolyamrendszer volt érvényben; a hivatalos árfolyam mellett létezett úgynevezett turista árfolyam is).
Az 1984. június 1. és az 1986. december 31. közötti időszakot két évkönyv fedi le; egy évkönyv az 1984. június 1. és 1985. május 1. közötti időszakra, a másik pedig az 1985. május 1-től 1986. december 31-ig terjedő időszakra vonatkozik. A nem teljes évre vonatkozó időszakokhoz kapcsolódó számokat (vagyis a hivatalos dollár árfolyamos és a 2024-es árszintre vonatkozó arányszámot) az időszakra arányosított éves értékekkel számoltuk ki.
Program:
Egészségügy
Időszak: 1991
Forintban megítélt támogatás (HUF):
4,224,197.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
89,369.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
74.81
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
6,685,694.89
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
10,909,891.89
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
6.80
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
160,439,586.62
Program:
Egészségügy és környezetvédelem
Időszak: 1992
Forintban megítélt támogatás (HUF):
4,124,074.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
1,463,914.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
79.00
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
115,649,206.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
119,773,280.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
8.30
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
1,443,051,566.27
Program:
Egészségügy és környezetvédelem
Időszak: 1993
Forintban megítélt támogatás (HUF):
7,785,017.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
3,425,525.38
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
92.03
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
315,251,100.72
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
323,036,117.72
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
10.20
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
3,167,020,761.97
Program:
Egészségügy
Időszak: 1994
Forintban megítélt támogatás (HUF):
22,217,500.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
758,269.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
105.13
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
79,716,819.97
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
101,934,319.97
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
12.10
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
842,432,396.45
Program:
Szociális programok
Időszak: 1994
Forintban megítélt támogatás (HUF):
50,289,850.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
3,400,000.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
105.13
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
357,442,000.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
407,731,850.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
12.10
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
3,369,684,710.74
Program:
Környezetvédelem
Időszak: 1994
Forintban megítélt támogatás (HUF):
7,125,500.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
0.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
105.13
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
0.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
7,125,500.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
12.10
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
58,888,429.75
Program:
Egészségügy
Időszak: 1995
Forintban megítélt támogatás (HUF):
231,966,788.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
1,500.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
125.69
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
188,535.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
232,155,323.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
15.50
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
1,497,776,277.42
Program:
Szociális programok
Időszak: 1995
Forintban megítélt támogatás (HUF):
164,000,000.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
0.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
125.69
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
0.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
164,000,000.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
15.50
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
1,058,064,516.13
Program:
Egészségügy és szociális programok
Időszak: 1996
Forintban megítélt támogatás (HUF):
450,349,879.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
12,917.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
152.57
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
1,970,746.69
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
452,320,625.69
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
19.10
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
2,368,170,815.13
Program:
Egészségügy és szociális programok
Időszak: 1997
Forintban megítélt támogatás (HUF):
612,248,147.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
4,738.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
186.75
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
884,821.50
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
613,132,968.50
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
22.70
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
2,701,026,292.95
Program:
Egészségügy és szociális programok
Időszak: 1998
Forintban megítélt támogatás (HUF):
737,172,708.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
27,270.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
214.45
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
5,848,051.50
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
743,020,759.50
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
25.90
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
2,868,806,021.24
Program:
Programok az esélyegyenlőségért (Szociális/társadalmi programok és Roma program)
Időszak: 1999
Forintban megítélt támogatás (HUF):
1,272,317,514.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
1,450.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
237.31
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
344,099.50
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
1,272,661,613.50
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
28.50
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
4,465,479,345.61
Program:
Egészségmegőrzési programok
Időszak: 2000
Forintban megítélt támogatás (HUF):
164,186,105.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
4,676.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
282.27
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
1,319,894.52
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
165,505,999.52
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
31.30
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
528,773,161.41
Program:
Egészségmegőrzési programok
Időszak: 2001
Forintban megítélt támogatás (HUF):
134,813,071.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
4,181.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
286.54
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
1,198,023.74
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
136,011,094.74
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
34.10
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
398,859,515.37
Program:
Egészségmegőrzési programok
Időszak: 2002
Forintban megítélt támogatás (HUF):
117,505,810.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
6,000.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
258.00
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
1,548,000.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
119,053,810.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
36.00
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
330,705,027.78
Program:
Egészségügyi programok
Időszak: 2003
Forintban megítélt támogatás (HUF):
16,606,800.00
Dollárban megítélt támogatás (USD):
6,200.00
Éves hivatalos USD árfolyam (átlag, HUF):
224.44
Dollárban megítélt támogatás forintosítva (HUF):
1,391,528.00
Megítélt támogatások összege forintosítva (HUF):
17,998,328.00
Arányszám a 2024. évi érték meghatározásához (%):
37.60
Megítélt támogatások összege 2024-es értéken (HUF):
47,867,893.62

Az alapítvány további programjai:

A rendszerváltás során másfél év alatt kétmillió dolláros támogatást megítélő Demokrata-pályázat elérte célját. Felgyorsította a társadalmi önszerveződést, seregnyi jó ügyet, helyi és országos kezdeményezést segített át az indulás nehézségein, jelentős része volt abban, hogy az ország előtt álló politikai alternatívák a nyilvánosság minél szélesebb közterein formálódjanak és konfrontálódjanak.
Soros György évi több millió dollárt biztosított arra, hogy segítse a fejlesztési forrásokban szűkölködő magyarországi közoktatás modernizálását, a gyerekközpontú oktatási rendszer kialakítását, és így hozzájáruljon a modern polgári demokrácia és a nyitott társadalom kialakulásához. A Soros Alapítvány a Közoktatás-fejlesztési Program keretében 1995-től fordított jelentős összegeket a magyarországi oktatásügy fejlesztésére. Az Alapítvány úgy gondolta, hogy akkor segíti hatékonyan a rendszerváltást, ha a demokrácia alapjait segít megteremteni, aminek az oktatás az egyik legfontosabb része.
A kádári rendszer utolsó éveiben a magyar felsőoktatáson belül is mutatkozott igény, sőt lehetőség új tudományágak, tantárgyak, korszerű oktatási módszerek és eszközök honosítására, külföldi vendégelőadók fogadására, mindezek finanszírozására, egyszóval: a reformra. A magyarországi Soros Alapítvány felsőoktatási programjai az alapképzéstől a doktori és posztdoktori ösztöndíjakig, a kutatók hazatérését segítő fizetéskiegészítéstől a külföldi konferenciarészvételi támogatásig, a társadalomtudományoktól a természettudományokon át a kultúráig és a művészetekig terjedtek.
Az Alapítvány működése során mindvégig a támogatások mintegy egyötöde jutott a kulturális és művészeti területre. A rendszerváltás előtt talán a könyvtári könyvvásárlás és az ún. „Xerox-program” (fénymásológépek beszerzése és elosztása) volt a legnagyobb volumenű kezdeményezés. Majd 1989-et követően a könyv- és lapkiadás, színházi, tánc- és zenei produktumok támogatása, az irodalmi díjak és ösztöndíjak sora, a kulturális menedzserképzés adta a szektor szinte egészét lefedő támogatási rendszer alapjait, beleértve olyan képzőművészeti intézmények felállítását is, mint a Képzőművészeti Dokumentációs Központ, vagy a C³ Kulturális és Kommunikációs Központ.